Amsterdam

Nieuw Zeeland

Selecteer een dag:
Locatie
Ook toen we vanmorgen opstonden was het bewolkt, maar gelukkig droog. Vandaag wilden we doorrijden naar de oostkust en het beroemde "Hot Water Beach" bezoeken. Verder is er in Hahei de "Cathedral Cove" te zien. Helaas ben je zowel voor Hot Water Beach als voor Cathedral Cove afhankelijk van het getij. Alleen bij eb kun je beide plaatsen bezoeken.

Op de camping hadden we een folder gekregen van de "309 Road". Op deze weg zijn een flink aantal bezienswaardigheden en is daarnaast een kortere weg van de westkust, waar we nu zitten, naar de oostkust. Eenmaal weg bij de camping vonden we al snel de afslag. Na een paar kilometer gereden te hebben, werd de weg onverhard! Wel balen, want met de lekke band in ons achterhoofd hadden we geen zin in problemen met de auto. Toch besloten we om door te rijden.

In de folder lazen we over "Castle Rock". Een pad van 45 minuten leidt je naar de top van deze puntige berg, echter een weg van 5 kilometer over een zeer slecht wegdek moet eerst worden bereden voordat je bij de start van deze wandeling komt. Ook nu besloten we de gok te nemen en deze afslag te pakken voor de wandeling. Na een spannend half uurtje, de weg zat vol met kuilen en was op één punt zelfs versperd door een stromende rivier, kwamen we aan bij het beginpunt. De wandeling omhoog deed ons denken aan de tocht naar Moss Creek. Steil, glad en vol modder en planten. 45 minuten later stonden we bovenop Castle Rock met een prachtig uitzicht over...wolken. De bewolking ontnam volledig het zicht op de vallei. We hadden geluk, de wolken gingen een beetje uit elkaar en gaven ons voor een paar minuten een mooi uitzicht. 30 minuten later stonden we weer bij de auto en reden terug naar de 309.

Bij de volgende afslagen waren de Waiau-falls en een Kauri-grove te zien. Beiden via een korte wandeling te bereiken. We reden door en na 30 minuten onverharde weg, landden we weer op asfalt bij de plaats Whitianga. Al snel bereikten we Hahei en volgden de borden "Hot Water Beach" waar we op een camping, aan het strand, een mooi plekje opzochten en de tent opzetten. We kregen te horen dat de hot pools bij eb te gebruiken waren, wat pas rond 19:30u en om 7:30u de volgende dag zou zijn. Helaas, geen Cathedral Cove voor ons want dan moeten we morgenochtend rond 6:00u beginnen aan een wandeling en dat is wel erg vroeg.

Omdat het nog steeds bewolkt was, besloten we om door te rijden naar het plaatsje Hahei. Bij het strand Hehei-Beach aangekomen, brak de zon door! Ruim een uur lagen we lekker op het strand en genoten van het uitzicht. Het plaatsje Hahei-Beach had verder weinig te bieden dus reden we terug naar de camping waar inmiddels ook de zon scheen. Snel pakten we onze zwemspullen en gingen ook daar het strand op. Om 18:00u begon het eb te worden en begonnen een heleboel mensen te graven in het zand, op zoek naar hete plekken. En die waren er! Zo heet zelfs dat op sommige plekken het water gewoon stond te koken op het strand. Ook wij groeven onze Spa-pool en lagen te genieten in het warme water. Dit is echt één van de weinige plekken op aarde waar volwassenen legaal met zand mogen spelen ;-)

Na een warme douche kookten we wederom ons eigen potje toen het al snel donker werd. Een fles wijn openen en genieten van de sterren. Hoe zuiderlijker je komt, hoe meer sterren er te zien zijn...zo ook hier. Een prachtige heldere avond met duizenden sterren en voorbij vliegende satelieten. Morgen willen we door naar Rotorua...dat wordt een lange dag in de auto!